זה נכון שכל זוג שבא בברית הנישואין מכונה בשם 'חתן וכלה'. ואכן לאחר הטקס יהפוך הזוג לבעל ואישה. אולם, בשבעת ימי המשתה, ואף בשנה הראשונה לנישואיהם, עדיין יכונו בני הזוג הטריים בשם 'חתן וכלה'. תואר זה איננו תואר מליצי, אלא תואר הניתן מכוח התורה.

ההגדרה ההלכתית של חתן וכלה נושאת עימה מלבד את ההקשר השמח של הבאתו של בני הזוג בברית הנישואין, גם מספר הגדרות הלכתיות מעניינות הקשורות לתוארם. למשל, החתן אסור ביציאה לצבא בשנה הראשונה לנישואיו. וזאת מתוקף היותו חתן ובעל טרי,  המצווה בהימצאותו לצידה של אשתו הטריה ובלשמח אותה. ישנו פסוק מפורש בתורה המורה זאת: "כי ייקח איש אישה חדשה, לא ייצא בצבא. נקי יהיה לביתו שנה אחת ושימח את אשתו" (דברים פרק כ"ד פסוק ה'). 


מכאן למדו חז"ל, שהתורה ייחסה משמעות רבה לבניית בית בישראל ולאושרה של האישה הנשואה הטריה, עד כדי כך שהיא פוטרת את הגבר, החתן, מחובותיו הציבוריות והמשמעותיות כמו הגנה על העם בצבא. שכן, שלמותו של העם, קשורה ובנויה על שלמותו של הבית היהודי שנבנה זה עתה, ועל כן הוא מצווה בטיפוח הקן החדש אותו הקים. 

ככלל, עולם היהדות והפולקלור היהודי מלאים בתיאורי של חתן וכלה, החל מאדם וחווה הידועים כזוג הראשון והקדום, וכלה בעולם המיסטי הקבלי שמדמה את עם (כנסת) ישראל לכלה ואת הקב"ה לחתן.
ספר 'שיר השירים', הראשון מספרי 'הכתובים' שנכתב על ידי שלמה המלך, מלא וגדוש כולו בתיאורים המבטאים זוגיות ואהבה בין בני זוג, והוא נחשב לספר אלגורי הכתוב בדרך משל. תארי היופי והתשוקה המופיעים בספר, הם משל למידות ולמערכת היחסים בנינו לבין הקב"ה כביכול.​

רב מזמר לחתונה - חתן כלה

053-9344680