טקס החופה

טקס החופה, הוא הטקס המרגש והמשמעותי ביותר בחתונה.

מקור המילה חופה במשמעותה המילולית-מכסה. חיפוי מלשון כיסוי. במסורת היהודית, הגבר מקדש את האישה בשלוש דרכים: בכסף (טבעת), שטר (כתובה) ובביאה (יחסי אישות לאחר החתונה). 

טקס 'החופה' עצמו, מתקיים בין ארבעה עמודים, כשבד מתוח בניהם ומחפה ומכסה את העומדים תחתיו, ובראש ובראשונה את החתן והכלה והמשפחה הקרובה, הורים וסבים וסבתות.
הטקס הזה שמביא בברית הנישואין את בני הזוג, הוא קדום ומופיע במקורות רבים כבר מתקופת המקרא: "והוא כחתן יוצא מחופתו ישיש כגיבור לרוץ אורח" (תהילים י"ט, ו'). 

בעבר הרחוק יותר, בתקופת המשנה והתלמוד לפני כאלפיים שנה, הטקס עצמו היה מחולק לשני חלקים: אירוסין וקידושין, אולם לאחר מכן בימי הביניים, אוחדו הטקסים וחוברו יחדיו, כשהם כולם מתבצעים תחת יריעת החופה-הן האירוסין והן הקידושין.

כיום, מעבר לערך הטקסי של המעמד, מדובר למעשה בטקס הרשמי שמוציא את הכלה מרשות אביה ומעביר אותה רשמית לרשות בעלה. בעלות זו היא הדדית. כשם שבקידושין נאסרת האישה לכל העולם מלבד בעלה, כך גם הבעל מחויב כלפי אשתו בלבד לכל דבר ועניין, ואסור על כל הנשים האחרות. 

בתקופות שונות לפני 'חרם דרבנו גרשום', יכול היה הגבר היהודי לשאת יותר מאישה אחת, אולם לאחר החרם שהטיל רבנו גרשום מאור הגולה, הותר לגבר לשאת אישה אחת בלבד ולחיות איתה כל חייו, אלא א"כ התגרש ממנה כדת וכדין.|

ישנם כמה מעדות המזרח שנוהגים לפרוס מעל הזוג הנישא טלית חדשה המשמשת את החתן לאחר מכן לתפילות הבוקר, אולם כיום נוהגים הרוב לעמוד תחת חופה מבד, הן באמצעות ארבעה מוטות שמחוברים לקצוות היריעה והן באמצעות חופה מקושטת שעומדת באמצעות עמודים הנטועים בקרקע ללא מגע יד אדם. 


בעדות אשכנז ובחסידויות השונות, לפני החתונה אין הגבר מתעטף בטלית אלא רק מתעטר בתפילין. רק לאחר החתונה מתעטף הגבר בטלית בתפילת שחרית בכל יום ויום, אולם בני עדות המזרח נהגו להרגיל את הנערים כבר מגיל בר המצווה במצווה זו של התעטפות בטלית. 


הטלית החדשה איתה מתעטף החתן תחת החופה, נחשבת כבגד לכל דבר ועניין ומחייבת אותו בברכת "שהחיינו", ומכוונת למעשה לפטור אותו בברכה זו גם את הסטטוס החדש בו הוא נמצא-חתן. 


כמו כן, בכמה מקהילות החסידים, נהגו לפרוס ולהעמיד את החופה דווקא תחת כיפת השמים ולא בתוך מסנה המחופה בתקרה, כסמל לכך שהאיחוד בין בני הזוג יביא להעמדת בית בישראל שבו יפרו וירבו ככוכבי השמים הפזורים מעל לחופה.​



By yonatan cohen July 19, 2023
טקס ברית זבד הבת, או ברית בת, הוא טקס יהודי הנערך לציון הולדתן של תינוקות ולקבלן את פניהן לקהילה היהודית. מכיוון שהיהדות נטועה עמוק במסורת, טקס ברית זבד הבת הוא טקס משמעותי ביותר, שמתקיים עד היום ברחבי העולם. הטקס מבוצע בדרך כלל ביום השמיני לאחר לידתה של התינוקת ושורשיו מתקופות קדומות שבהן נשים יהודיות היו מתאספות יחד כדי לקבל את פני הילד בקהילה שלהן. הטקס מבוצע על ידי מוהל, המומחה לטקס ברית המילה ומתבצע כדי לסמל את כניסת הילד לברית העם היהודי. הטקס כולל ברכות מסורתיות בשם Shehecheyanu כדי להביע תודה על שהגיע לרגע משמח זה, ובת קול היא ברכה שנאמרה כדי לקבל את פני הילד לקהילה היהודית. בעקבות הברכה מתקיים מתן שם לילד המהווה חלק נכבד מהטקס ומשמש כדרך לבסס את זהותו היהודית של הילד. טקס מתן השם כולל מתן שמו של הילד, המשקף לרוב את אופיו של הילד ומלווה באיחולים לעתידו של הילד. השם שנבחר לילד נחשב כבעל השפעה משמעותית על עתידו ולכן הוא נבחר בקפידה רבה. טקס זבד הבת מלווה פעמים רבות בארוחה חגיגית, המפגישה משפחה וחברים לחגוג את בואו של הילד החדש. הארוחה היא אירוע משמח, שבמהלכו נאמרים הלל ותפילות להבעת תודה ותקווה לעתידו של הילד. בשנים האחרונות חלה התעניינות מחודשת בטקס בריתה של זבד הבת, שכן פמיניסטיות יהודיות ביקשו להשיב את התפקיד המשמעותי של נשים יהודיות במסורת היהודית. זוהי דרך לחגוג את הקשר החשוב בין נשים יהודיות לאמונתן ולחגוג את הגעתו של חבר חדש לקהילה. בסך הכול, טקס ברית זבד הבת הוא סמל רב עוצמה למחויבותה המתמשכת של הקהילה היהודית למסורת ולחיבור לדורות שקדמו. הוא מספק דרך לחגוג חיים חדשים, לקבל את פני הילדים לקהילה ולבסס את זהותם היהודית.
September 8, 2020
שושבין הוא למעשה ערב נאמן לכל טקס החופה והקידושין, שמעבר לטקסיות הדתית שבו, קיים בו כמובן בראש ובראשונה אלמנט חוקי של שטר חוב בעל משמעות כספית מובהקת. מכאן, נולדה הראיה באנשים המלווים את החתן ואת הכלה לחופה-'שושבינים'. בעבר, שם התואר הזה חייב יותר את המלווים, כשמשמעותו היתה, פריסת חסות והתחייבות על התנאים והסכומים המופיעים בכתובה בחתימת ידי החתן, כשהקרבה החברית או המשפחתית משמשים למעשה כערובה לביטחון הנישואים בין בני הזוג. למעשה, כיום נהוג שההורים משני הצדדים הם המלווים של בני הזוג לטקס המשמעותי בחייהם-החופה. (אם חלילה אחד מבני הזוג יתום או בן להורים גרושים, נהוג להוביל את הזוג זוג אחר קרוב ונשוי שמקובל עליהם. עדיפות ראשונה תינתן לאח גדול וכדו'). אולם, גם לאחר הליווי הראשוני לחופה, ישנם זוגות שמעדיפים כי חבריהם יעמדו בסמיכות אליהם בטקס, או לחלופין יאחזו בארבעת עמודי החופה במהלך כל הטקס. אין לכך כיום משמעות חוקית, אלא בעיקר גינוני כבוד והוקרה לחברים של בני הזוג. בכמה מעדות ישראל נוהגים ללוות את החתן והכלה לחופה עם נרות דולקים שאוחזים ההורים, כשהם מסתובבים יחד עם הכלה מסביב לחתן שבע פעמים בטרם יתחיל הטקס עצמו. מדובר בטקס מיסטי קדום מתקופת תלמידי האר"י ז"ל, ומקורו בספר הזוהר ובספרי קבלה קדומים. הסיבובים נועדו 'לעבות' את הקשר והכוחות החיוניים והחיוביים הקיימים ושולטים בעולם, ובכך להביא 'תוקף' חדש ויציב לזוגיות הנכרתת במעמד הנשגב.​
September 8, 2020
הבד שאיתו מכסה החתן את פני הכלה לפני הובלתה אל תחת החופה, מכונה בשם 'הינומה'. ההינומה מכסה את עיני הכלה, מה שלכאורה מונע ממנה מלראות מעבר לבד. מכאן השם הינומה, 'היא נמה'. כשם שאדם הנם את שנתו עיניו עצומות והוא איננו מבחין בדבר, כך הכלה המכוסה בהינומה איננה מבחינה בזרים שסביבה מלבד בעלה לעתיד שיכסה את עיניה בבד ההינומה לפני טקס הנישואין. הבד יכול להיות שקוף או אטום, ולרוב הוא יהיה מבד בצבע לבן, צבע שמלת הכלה. ההינומה מופיעה לראשונה בתנ"ך בספר בראשית, בסיפור המפגש בין יצחק לאשתו המיועדת, רבקה. "ותיקח הצעיף ותתכס" (בראשית פרק כ"ד פסוק ס"ה). במשנה מבטא הסעיף המכונה הינומה צניעות, ומעיד על בתוליה של הכלה בליל חופתה. הסברים רבים קשורים במנהג זה. יש שאומרים כי הפנים האחרונות בהם תביט הכלה לפני החופה יהיו פני הגבר, בעלה המיועד שיישא אותה בעוד מספר דקות, כמו גם הפנים הראשונות בהם תבחין, לאחר תום הטקס כשתסיר מעליה את ההינומה לצדו. ישנם דעות הרואים בהסכמתה של האישה לחבישת ההינומה, הסכמה לנישואין, והתחייבות לא להביט בגבר אחר מלבד בעלה. ברוב העדות והטעמים למנהג, מבטאת ההינומה את הצניעות בה התברכה הכלה.. בחסידויות הגדולות, נהוג להשאיל הינומות שנתפרו 'מבד מיוחס', ממפת שולחן או מבגד לבן של רבנית צדקנית משושלת האדמו"רות אליה משתייכים בני הזוג. בספרי חסידות וקבלה מובא, כי הרגעים שלפני כיסוי ההינומה על ידי החתן הם רגעי רצון בשמים, וההורים משני הצדדים נוהגים לברך את החתן והכלה בברכה המסורתית המופיעה במגילת רות בפרק ד': "ייתן ה' את האישה הבאה אל ביתך, כרחל וכלאה אשר בנו שתיהן את בית ישראל". הכלה בעת הזאת תבקש בליבה צאצאים כשרים, פרנסה טובה ובית יציב.